Over ons

Wat doet het Dierencentrum Achterhoek

Het Dierencentrum heeft als belangrijkste taak om optimale opvang en verzorging te geven aan alle huisdieren die hulp nodig hebben. Hierbij gaat het om honden, katten, konijnen, knaagdieren en fretten. Voor zwerfdieren is het doel (naast de optimale verzorging) om ze zo snel mogelijk te herenigen met de eigenaar. Als dit niet lukt zetten wij alles op alles om een goed nieuw thuis – en daarmee een toekomst voor het dier - te vinden. Wij doen dit met veel passie, enthousiasme, professionaliteit én met een groot hart voor de dieren. Het maakt niet uit of dit op vrijwillige basis gebeurt of door de weinige betaalde krachten wordt gedaan: wij zetten ons allemaal optimaal in!

De zwerfdieren vangen wij op in opdracht van de gemeenten Doetinchem, Oude IJsselstreek, Montferland, Bronckhorst, Oost Gelre, Aalten en Winterswijk. Mis je je huisdier in deze gemeenten of heb je een dier gevonden, meld dit dan bij ons.

Organisatie

Het Dierencentrum Achterhoek is een onafhankelijke stichting onder voorzitterschap van Eline Lauret. De overige bestuursleden zijn Ellen Jongerden (secretaris) en Toon Jansen (penningmeester). De dagelijkse leiding is in handen van de directeur, Ina Sämmang. Zij wordt ondersteund door 7 vaste medewerkers, deels parttime, en een grote groep vrijwilligers.

Welke dieren vangen wij op?

Zwerfdieren

De primaire taak is een wettelijke: de opvang en verzorging van huisdieren die zonder begeleiding op straat worden aangetroffen. Meestal worden deze dieren bij ons aangeboden via de dierenambulance. Zij zijn dan gebeld door bezorgde inwoners, die een dier als verloren goed melden. Bij de meeste diersoorten die wij opvangen (hond, kat, konijn, kleine knaagdieren en fretten) moet het duidelijk zijn dat er sprake is van een verloren dier. Let wel, de kat kan nog wel eens voor twijfel zorgen: de meeste katten in de Achterhoek hebben vrije uitloop naar buiten en zullen dus meestal zonder begeleiding worden aangetroffen. Ons advies aan eigenaars van katten: zorg voor een halsbandje met daarop bijvoorbeeld je telefoonnummer en laat je dier chippen(!). Vergeet niet het chipnummer bij een erkende databank (b.v. BackHomeClub of Stichting Chip) te registreren en houd de registratie up-to-date. Ons advies aan vinders: kijk hoe de conditie van de kat is. Ziet hij er goed verzorgd uit en loopt hij vaker bij jullie in de buurt rond? Tien tegen één dat hij dan ook in de buurt woont. Informeer zorgvuldig of het katje bij je (misschien nieuwe) buren thuishoort. Geef zeker geen eten, want dan zal de kat gaan terugkomen of zelfs blijven! Bij twijfel kun je altijd contact met ons opnemen.

Heb je overlast van een kat? Het is geen oplossing om een kat die in de buurt woont naar het asiel te (laten) brengen. Bel ons voor advies!

 

Afstandsdieren

Het kan altijd gebeuren dat de omstandigheden thuis veranderen. Dit kan een persoonlijke oorzaak hebben (bijvoorbeeld scheiding, de komst van een kind, financiële redenen, een overlijden), maar het dier zelf kan ook aanleiding zijn (ongewenst gedrag, te veel energie voor de omstandigheden etc.). In deze gevallen biedt het Dierencentrum de mogelijkheid – alleen als we voldoende opvangcapaciteit hebben - het dier af te staan.

Hier liggen wel een aantal voorwaarden aan ten grondslag. Zoals het laten opstellen van een gedragsrapport (in geval van ongewenst gedrag, bijtincidenten, of HR honden) en het overhandigen van het patiëntendossier van de eigen dierenarts. Pas als deze documenten in ons bezit zijn, kunnen wij besluiten het huisdier te laten komen. Ook vraagt het Dierencentrum een vergoeding voor het opnemen van het huisdier.

Voor de volledige voorwaarden klik je hier. Voor meer informatie neem contact met ons op, dat kan telefonisch op (0314) 32 48 54 of via de mail (vermeld je telefoonnummer in de mail, zodat wij contact op kunnen nemen).

Crisisopvang

Dieren die door calamiteiten van het baasje tussen wal en schip dreigen te vallen zijn vanzelfsprekend welkom. Bijvoorbeeld na een ongeluk van de eigenaar en niemand die op korte termijn voor het dier kan zorgen. Maar ook dieren van eigenaren die om andere redenen acuut niet meer de zorg op zich kunnen nemen, kunnen bij ons terecht. In geval van crisisopvang ligt de nadruk op de korte tijd waarin vaak veel geregeld moet worden. Heb je meer tijd hiervoor, dan is het altijd mogelijk een beroep op ons pension te doen of wellicht afstand te doen van het huisdier.

Is er sprake van crisisopvang, dan zijn daar over het algemeen hulpverleners bij betrokken. Dat kan zijn gemeentelijke zorg, politie of brandweer. Om in het belang van mens en dier de optimale zorg te bieden, vragen wij deze hulpverlener om samen met ons de opvang van het dier te regelen. Op die manier kunnen wij, al naar gelang de omstandigheden, in goed overleg beoordelen welke zorg precies nodig is.